Friday, February 7, 2020

Боловсрол судлалын судлах зүйл, боловсролын бүтэц


Боловсрол судлал юуг судалдаг вэ?

Бие хүний хөгжил төлөвших, боловсрох үйл явцын мөн чанарзүй тогтолагуулаг арга зүйзохион байгуулалтын асуудлыг боловсролын бусад (боловсролын философи, боловсролын түүх, боловсролын социологи, эрх зүй гэх мэт) асуудалтай нь иж бүрэн тогтолцоонд судалдаг ухаан юм. Өөрөөр хэлбэл нийгэм, хүн боловсролын харилцан үйлчлэлийн зүй тогтлыг судалдагУчир нь боловсрол бол нийгмийн амьдралэдийн засагулс төр, философиүзэл сурталэрх зүй, соёл урлагзэрэг нийгмийн бүхий л салбаруудтай харилцан холбоотойтэднээс хараат байдалд байжтэдгээрийн хөгжилд эргээд нөлөө үзүүлж байдаг нээлттэй тогтолцоо юм.

Боловсрол судлалын бүтэц

-Боловсролын философи-Боловсролын бие хүний хөгжил,төлөвшлийн философи үндэстүүний мөн чанар,түгээмэл зүй тогтолчиг хандлага, сурган хүмүүжүүлэх үзэл баримтлалонол урсгалуудыг судалдаг.

-Боловсролын эрх зүй-бие хүнд боловсрол олгох үйл явцыг эрх үүрэгхариуцлагаёс зүйн харилцан шүтэлцээнд нь судалдаг.

-Боловсролын социологи-Боловсролын ба нийгмийн холбоо,түүний хөгжлийн нийгмийн үндэснийгэмд гүйцэтгэх үүрэгсуралцагсдын субъектийн харилцааны үйл явцүр дүнг судалдаг.

-Боловсролын эдийн засаг-зах зээлийн харилцаатай нийгэмд бие хүнд боловсрол олгох үйл ажилгааны ойрын болон хэтийн төлөвлөлтболовсролын үйлчилгээний маркетингийн үйл ажиллагаасанхүүжиххөрөнгө оруулах арга замнийгмийн баталгааг хангах үйл явцүр дүнг судална.

-Боловсролын менежмент-төрөөс боловсролын талаар тавигдсан үүрэг зорилгыг хэрэгжүүлэх бүх шатны боловсролын бүх шатны боловсролын байгууллагын удирдлагын тогтолцоо, үүрэг зорилттүүний төлөвлөлт, зохион байгуулалтхэрэгжилтхяналтшийдвэр зэрэг асуудлыг судална.
-Сурган хүмүүжүүлэх ухаан-бие хүний хөгжил,хүмүүжил,төлөвшлийн зүй тогтлыг судлана.
-Боловсролын түүх-бие хүнийг нийгэмшүүлэх,боловсрол олгох үйл явцыг түүхэн нөхцөл байдалнийгмийн харилцааны хөгжилцаг үеийн онцлоготой уялдуулан судална.
-Ерөнхий дидактик-бие хүнд боловсрол олгоххөгжүүлэх зүй тогтлыг судлана.

Боловсрол судлалын хичээлийн зорилго
 Бие хүний хөгжил, боловсрол, төлөвшлийн мөн чанар, зүй тогтол, үндэс зарчмыг судлан боловсруулж багш сурган хүмүүжүүлэгчэцэг эхчүүдэд өсвөр үеийг сурган хүмүүжүүлэхтөлөвшүүлэх ажлаа шинжлэх ухааны үндэстэй зохион байгуулах арга зүйг эзэмшүүлэхэд чиглэнэ.
Боловсролын судлалын үндсэн ухагдахуун
Алив шинжлэх ухаанд байнга түгээмэл хэрэглэгдэхтүүнийг мөн чанарүндэс утга санааг илэрхийлсэн ухагдахууныг уг шинжлэх ухааны үндсэн категори гэдэг. Боловсрол судлалын үндсэн категорид;
а.бие хүн 
б. Бие хүний хөгжил төлөвшил
в. Боловсрол 
г. Сурган хүмүүжүүлэх гэсэн ухагдахуунууд багтана
Боловсрол- хүн төрөлхтний хуримтлуулсан байгаль, нийгэм, техник, урлагийн тухай мэдлэг, чадвар, дадал, арга туршлагыг хойч үедээ дамжуулан өвлүүлдэг нийгмийн үйл явц, үзэгдэл, түүний үр дүн юм.
Явцуу утгаараа хүмүүст нийгэмд амьдрахад нь зайлшгүй шаардагдах мэдлэг-ухаан, дадлага-чадвар, хандлага-туршлагыг эзэмшүүлэх, тэднийг бие хүн болгон төлөвшүүлэх үйл явц, түүний үр дүн юм. Хүүхэд үйл хөдлөлөө мэдэрч ухамсартайгаар ажиллах чадвартай болох үеэс сурч боловсорч эхэлдэг.
Бас мэдлэг, чадвар, дадал эзэмших орц, процесс, үр дүн буюу нийгэм, хувь хүний хэрэгцээг хангаж чадах чадваржсан мэдлэг юм гэж томъёолдог. Боловсрол нь агуулга, эцсийн үр дүнгээс хамаарч академик, прагматик, оюунлаг гэсэн чиглэлтэй.
Ийнхүү боловсрол нь нэг талаас бие хүн төлөвших үйл явц, нөгөө талаас бие хүний хөгжил, төлөвшлийн төвшин, үр дүнг тодорхойлох ухагдахуун юм. Боловсролыг хүн насан туршдаа албан ба албан бус, амьдрал орчноос сурах хэлбэрээр сурч олж авна. Боловсрол нь академик ба эмпирик талтай, үйл явцын хувьд тасралтгүй, үр дүнгийн хувьд тодорхой шатлалтай. Боловсролын шат нь стандартаар тодорхойлогдох бөгөөд тэрхүү стандарт нь тухайн шатны боловсролын агуулгыг тодорхойлно.
Боловсрол нь нийгмийн хөгжил, харилцааг даган байнга хөгжиж боловсронгуй болж байдаг динамик шинжтэй. Нийгэм, эдийн засгийн амьдралтай харилдан холбоотой хараат мөртлөө тэдгээрийн хөгжилд эргээд нөлөө үзүүлж байдаг нээлттэй тогтолцоо.
Боловсролын үндсэн асуудлууд
ü  боловсролын бодлого
ü  боловсролын зарчим
ü  боловсролын үүрэг
ü  боловсролын зорилго
ü  боловсролын тогтолцоо
ü  боловсролын агуулга
ü  боловсролын технологи
ü  боловсролын философи сэтгэлгээ
ü  багш сурагч
ü  боловсролын ардчилах үйл явц
ü  боловсролын хөгжлийн чиг хандлага

Боловсролын тухай хууль-боловсролын үндсэн зарчим тогтолцоо агуулга удирдлага зохион байгуулалт боловсролын харилцаанд оролцогчидын эрх үүрэг хүлээх хариуцлагыг тодорхойлж иргэний сурч боловсрох эрхийг хангахтай холбогдсон нийтлэг харилцааг зохицулах зорилготой төрийн хуулийн баримт бичиг.
Боловсролын зорилго
Аливаа улс үндэстний хөгжих ирээдүй, хөгжил дэвшлийн эх сурвалж нь тасралтгүй хөгжиж байх бүтээлч хүн, мэдлэг, мэргэжлийн өндөр чадвартай иргэдийн бүтээлч санаачлага мөн гэж үздэг. Монгол улсын боловсролын тухай хуульдМонгол улсын боловсролын зорилго нь иргэнийг оюун ухаан, ёс суртахуун, бие бялдрын зохих чадавхитай, хүмүүнлэг ёсыг дээдлэн сахидаг, бие даан сурах, ажиллах, амьдрах чадвартай болгон төлөвшүүлэхэд оршино.” гэж заажээ.


No comments: